Sightseeing en school - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ester - WaarBenJij.nu Sightseeing en school - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Ester - WaarBenJij.nu

Sightseeing en school

Door: Ester

Blijf op de hoogte en volg Ester

22 Februari 2014 | Hongarije, Boedapest

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, zo tijd voor een nieuwe update. De afgelopen drie weken met name in het teken van het proberen mijn weg te vinden (letterlijk en figuurlijk )in Budapest. Mijn vorige blog eindige met het introductie weekend in Eger, een mooi stadje ongeveer 2 uur van Budapest. Tesamen met ongeveer 150 andere internationale studenten van de Corvinuis universiteit gingen we de bus op weg naar Eger. Onderweg maakten we een tussenstop voor een wijnproeverij. De Hongaren zelf zijn erg trots op hun wijn. Echter, ik vind deze niet erg speciaal. Gevolgd door een traditionele Hongaarse lunch. Het merendeel van het weekend stond in het teken van teambuilding spelletjes. De laatste dag hebben we nog een kasteel en verschillende kerkjes bezocht.
De volgende week stond in het teken van de eerste colleges. Het is nog een beetje zoeken. Ik voel me net weer een eerstejaars student, maar dan op een universiteit waar ze niet overal goed Engels spreken. Ik volg op het moment vier vakken. Comprehensive policy analysis, waarbij we voor een maatschappelijk probleem diverse alternatieven analyseren. Cross-cultureel management, waarbij we met studenten met vele culturele achtergronden kijken naar hoe je projecten en bedrijven waarin verschillende landen zijn betrokken kan managen. Het volgende vak Comparative global economics, focust vooral op hoe het communistische system in Hongarije was ingericht. Het is erg interessant om dit te horen van iemand die zelf dit systeem heeft meegemaakt. Echter, in vergelijking met mijn (misschien iet wat linkse) Nijmeegse achtergrond leidt dit bij mij soms verwarring. De docent is erg overtuigd dat enig overheidsingrijpen in de markt alleen maar leidt tot negatieve effecten. Erg tegenstrijdig met Nederlandse inzichten. Mijn laatste vak, speaking and argumentation in a international context is erg anders dan mijn vakken in Nijmegen. Dit vak bestaat uit twee gedeelten, het eerste gedeelte richt zich op argumentatie. Hiervoor zijn we momenteel bezig met het organiseren van een simulatie persconferentie en debat. Het andere gedeelte, richt zich op het verbeteren van de uitspraak van Engels. Daarvoor moeten we onder andere het fonetische schrift moeten leren.
Daarnaast heb ik de afgelopen dagen diverse toeristische attracties bezocht. De kasteelwijk, freedom square, de Basiliek en vandaag het terror house. Erg interessant allemaal. De rest van mijn tijd wordt vooral gevuld met feestjes in alle soorten en maten. Ook ben ik begonnen met hardlopen (aangezien ik geen goede goedkope, Engels sprekende sportschool vinden). Elke dag loop/ren ik mijn rondje over Andrassy utca, heroes square en Szecheny park. Er zijn meer vervelende omgeving, maar op het moment geef ik hardlopers nog een slechte reputatie. Grappig is dat ik dan vaak om de weg wordt gevraagd. Weten die toeristen dat zo’n beetje de slechtst georiënteerde persoon de weg vragen. Vooral omdat ik vaak de metro neem.
Tijdens een dergelijke metro reis heb ik ook de negatieve kant van Hongarije ervaren de bureaucratie. Ik heb een studentenkaart voor het openbaar vervoer. Mij was verteld dat mijn Nederlandse studentenkaart genoeg was om aan te tonen dat ik student ben. Drie weken lang ging dat inderdaad goed, maar tijdens een controle van de controleurs was ik de pineut. Een niet Engels sprekende vrouw vertelde mij dat ik een Hongaarse kaart nodig heb. Na een stroef verlopende discussie moest ik een boete van een slordige 25 euro betalen. Eenmaal op de uni ging ik naar mijn coördinator om mijn Hongaarse kaart op te halen. Zij vertelde mij dat mijn Nederlandse kaart genoeg moest zijn en dat ze me niets anders kon geven. Dus ik reis nu nog steeds op dezelfde manier, maar probeer die uitgang bij het metrostation te ontwijken.

Ik besef dat het verhaal wat lang is geworden. Als het goed is ga ik volgend week naar Praag en de week daarop komen paps en mams al op bezoek.

Groetjes Ester

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 7962

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Budapest

Landen bezocht: